Nasze bariery

Najnowszy spektakl Wrocławskiego Teatru Lalek uświadamia nam wszystkim, jak bardzo ważne jest porozumiewanie się i komunikacja między ludźmi. Nawet wbrew istniejącym przeszkodom i barierom.

Kolejna premiera tego teatru to „Opowieści z Wielkich Bloków”. Tekst Ewy Mikuły wzięła na warsztat Marta Streker. Ten wybór nie dziwi, bowiem jest ona absolwentką wrocławskiego Wydziału Lalkarskiego PWST w Krakowie ze specjalizacją reżyseria teatru lalek. Ma na swoim koncie reżyserię spektakli, m.in. “Zdziczenie obyczajów pośmiertnych” (Teatr Kochanowskiego w Opolu), „Spólnota” (Teatr Układ Formalny Wrocław), “13 bajek z Królestwa Lailonii” (Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu), “Leśni. Apokryf” (Teatr Polski we Wrocławiu). We Wrocławskim Teatrze Lalek przygotowała w 2020 roku spektakl on line „Polskie rymowanki albo ceremonie”.

W „ Opowieściach z Wielkich Bloków” Marta Streker włącza nas w świat głuchych. Więcej. W spektaklu gra głucha aktora Dominika Kozłowska. Oprócz tekstu stosowany jest Polski Język Migowy. Widz powoli zagłębia się w ten świat, wraz z bohaterką 10-letnią Weroniką, która spędza wakacje w bloku. Mama boi się o nią i nie pozwala jej wychodzić. Pilnuje jej sąsiadka Serafina. Mimo to Weronika ucieka i trafia do innego świata, w którym spotyka Timo, Augusta i Yuki, którzy – tak jak ona – też żyją w zamknięciu. Razem z Weroniką uciekają. Czeka ich wiele emocjonujących zdarzeń. Dzięki scenografii Katarzyny Leks i kostiumom Julii Kosmynki ten świat jest na poły baśniowy, na poły rzeczywisty i przyciąga uwagę, zwłaszcza młodego widza. Całości dopełnia muzyka Macieja Zakrzewskiego.

Mimo oczywistej bariery, zaczynamy stopniowo pojmować o czym mówi Weronika, dociera do nas najważniejsze przesłanie spektaklu: mimo barier możemy się porozumieć, możemy wspólnie działać. Wówczas jesteśmy w stanie znacznie więcej osiągnąć.

Znakomicie to przesłanie realizują aktorzy. Gościnnie występuje Dominika Kozłowska jako Weronika (na zdjęciu Natalii Kabanow – pierwsza z lewej). Mimo swej odmienności zyskuje coraz większą sympatię widza. Kamila Chruściel – Mama/Yuki, pokazuje swoją stopniową ewolucję: od nadopiekuńczości do akceptacji córki i jej pragnień i marzeń. Podobnie Marek Koziarczyk , jako Tato/Timo także stopniowo uczy się oswajać swoje emocje. Anna Makowska-Kowalczyk jako Serafina jest apodyktyczna i zdaje się odzierać innych ze złudzeń. Piotr Starczak jako Adam/August szybko stosuje zasady współpracy. W powstaniu spektaklu znaczny udział mają tłumaczki PJM – Elżbieta Resler, Madi Rostkowska, Izabela Wielgus. Dodajmy, że spektakl jest jednym z wydarzeń programu „2022.Rok Dobrych Relacji. Wrocław wolny od samotności.”

tom

Opowieści z Wielkich Bloków. Tekst i dramaturgia Ewa Mikuła, reżyseria Marta Streker, scenografia: Katarzyna Leks, kostiumy Julia Kosmynka, muzyka Maciej Zakrzewski, światło/projekcje Klaudia Kasperska. Wrocławski Teatr Lalek Duża Scena. Premiera: 5 marca 2022.