Starówka bez reklam

Starówka bez reklam

Ochronie krajobrazu kulturowego oraz zachowaniu terenów z zabytkami nieruchomymi, służyć ma uchwała Rady Miejskiej Wrocławia o utworzeniu się park kulturowego „Stare Miasto”.

     Uchwałę podjęła RM w kwietniu 2014 roku. Określone są w tej uchwale granice Parku. Granica Parku przebiega następująco:
1) ulicą Nowy Świat;
2) ulicą Grodzką na odcinku do mostu Uniwersyteckiego;
3) mostem Uniwersyteckim;
4) ulicą Bolesława Drobnera;
5) ulicą Henryka Sienkiewicza na odcinku do ulicy Kardynała Stefana
Wyszyńskiego;
6) ulicą Kardynała Stefana Wyszyńskiego na odcinku od ulicy Henryka
Sienkiewicza;
7) mostem Pokoju;
8) placem Powstańców Warszawy na odcinku do alei Juliusza Słowackiego;
9) aleją Juliusza Słowackiego;
10) ulicą Zygmunta Krasińskiego na odcinku do ulicy Romualda Traugutta;
11) ulicą Romualda Traugutta na odcinku od ulicy Zygmunta Krasińskiego
do ulicy Podwale;
12) ulicą Podwale na odcinku do placu Czystego;
13) granicą obszaru na południe od ulicy Podwale obejmującego plac Tadeusza Kościuszki oraz jego otoczenie: plac Czysty, historyczną bryłę DH „Renoma” przy ulicy Świdnickiej 40, budynki przy ulicy Świdnickiej 37, 39 i 41, zabudowę przy placu Tadeusza Kościuszki, budynki przy ulicy Tadeusza Kościuszki 17-19, 18, 20, 21 i 23, zabudowę przy ulicy Świdnickiej na odcinku od placu Tadeusza Kościuszki do ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego, budynki przy ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego 54, 56, 58, 60, 62 i 64 oraz budynki przy ulicy Podwale nr 37-38;
14) ulicą Podwale do mostu Generała Władysława Sikorskiego;
15) południowym nabrzeżem Odry na odcinku od mostu Generała Władysława Sikorskiego do ulicy Nowy Świat

Granice Parku Kulturowego Stare Miasto

    Podstawowym założeniem Parku Kulturowego Stare Miasto, jest zachowywanie historycznych układów urbanistycznych i obiektów zabytkowych, odtwarzanie historycznych układów urbanistycznych, zapewnienie ekspozycji zabytków nieruchomych i historycznych zespołów budowlanych, rewaloryzowanie i rewitalizowanie przestrzeni miejskiej. Przede wszystkim jednak chodzi o ograniczenie niekorzystnego wpływu nośników reklamowych w postaci tablic, napisów, ogłoszeń i innych znaków, związanych z ochroną parku kulturowego na przestrzeń publiczną.

     Dlatego też na obszarze Parku zabrania się handlu poza budynkami oraz w przejściach i przejazdach bramowych. Nie dopuszcza się organizowania wydarzeń, służących działaniom reklamowym oraz działań reklamowych polegających na umieszczaniu nośników reklamowych po wewnętrznej stronie okien i witryn. Wyjątkiem są tu: menu lokali gastronomicznych; repertuarów oper, teatrów, sal koncertowych i kin; nośników reklamowych stanowiących towar lub element kompozycji, wraz z towarem wystawionym w oknie lub witrynie. Zakazuje się ustawiania na obszarze Parku pojazdów, w tym przyczep i naczep, z przymocowanymi nośnikami reklamowymi nie stanowiącymi ich elementów konstrukcyjnych, z wyłączeniem systemu rowerów miejskich, komunikacji miejskiej i taksówek.

     Zakazuje się stosowania ekranów i urządzeń odtwarzających napisy, obrazy lub animacje przy pomocy technologii wizualnych lub audiowizualnych, a także urządzeń nagłaśniających na zewnątrz budynków. Dotyczy to także ich usytuowania po wewnętrznej stronie okien i witryn, gdy treści emitowane przez te urządzenia są skierowane na zewnątrz budynków. Właściciele, zarządcy nieruchomości oraz użytkownicy obiektów i elementów zagospodarowania przestrzeni, położonych na obszarze Parku, zobowiązani są do dostosowania się do przepisów uchwały w terminie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia.

tom