ABC termomodernizacji ( cz.3)

ABC termomodernizacji ( cz.3)

 

Mniej płacić za ogrzewanie

Zadaniem termomodernizacji budynków jest m.in. zmiana warunków komfortu cieplnego mieszkań. To w konsekwencji powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło, a tym samym zminimalizowanie opłat za ogrzewanie. Chcąc osiągnąć cel termomodernizacji, niezbędnym jest dostosowanie instalacji centralnego ogrzewania do zmienionych warunków.

     Polega ono na dopasowaniu przepływów czynnika grzewczego przez grzejniki, do ich zmniejszonego zapotrzebowania ciepła. Prawidłowa regulacja instalacji budynku wielorodzinnego, wymaga wykonania obliczeń termodynamicznych. Obecnie robi się to wyłącznie przy pomocy programów komputerowych.

Obowiązek wykonania prawidłowej regulacji instalacji c.o. wynika także z Art.45a, ust.9 ustawy Prawo energetyczne, gdyż jest to „…. zachowanie prawidłowych warunków eksploatacji budynku…”

     Przydatne jest posiadanie wersji elektronicznej projektu w programie obliczeniowym (np. bezpłatny program firmowy do obliczeń przepływów). Można wtedy wykorzystać jego dodatkowe zalety, takie jak, m.in. zarządzanie kompleksową bazą instalacyjną i budowlaną, możliwość podejmowania elastycznych i trafnych decyzji w każdych warunkach awaryjnych, czy możliwość precyzyjnego, a zarazem elastycznego określenia współczynników korekcyjnych mieszkań.

     Z powyższych, przykładowych zalet projektu instalacji c.o. w wersji elektronicznej, wynika jego wszechstronność i elastyczność. Projekt ten (zbudowana baza danych) jest potężnym, a zarazem użytecznym narzędziem do zarządzania, dla administratorów i zarządców budynków mieszkalnych.

Co z „nieopomiarowanymi”?

     Wskazana jest zmiana regulaminu rozliczania kosztów ogrzewania w zakresie rozliczania mieszkań „nieopomiarowanych”. Obecny zapis stwarza możliwość skutecznego ominięcia konieczności uiszczenia „niedopłat” za ogrzewanie oraz jest niezgodny z przepisami prawa w tym zakresie.

     Regulamin rozliczeń kosztów ogrzewania, który obowiązuje w SML-W Popowice …. w pkt. 6.5 zawiera niewłaściwe założenia dotyczące rozliczania mieszkań nieopomiarowanych: „indywidualne koszty c.o. ustala się odpowiednio na podstawie maksymalnej ilości odczytanych jednostek z podzielników znajdujących się w podobnych pomieszczeniach w lokalu o zbliżonej powierzchni w danym budynku i danym okresie rozliczeniowym”. Założenie to jest bardzo nieprecyzyjne, niejednoznaczne, zupełnie przypadkowe i całkowicie nieprzewidywalne, które nie może stanowić punktu odniesienia zawartym w Regulaminie…. Podstawę rozliczeń kosztów ogrzewania mieszkań nieopomiarowanych musi cechować obiektywizm i przewidywalność. Takim czynnikiem jest odniesienie do średniego kosztu ogrzania 1m2 powierzchni użytkowej mieszkania, ponieważ tylko ta metoda minimalizuje skutki przypadkowości i jest obiektywną podstawą do rozliczeń mieszkań nieopomiarowanych.

     Założenie uwzględnienia w obliczeniach, maksymalnego wskazania podzielników kosztów, usytuowanych w innych mieszkaniach, było kilkukrotnie negowane w orzeczeniach Sądów w przedmiotowym zakresie , jako tzw. niesprawiedliwość społeczna. Warto przywołać tu np.: wyrok Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 17-04-2013 Sygn.akt I ACa 264/13.

     Moja propozycja zmiany tego punktu regulaminu, to wprowadzenie odnośnika do średniego wskazania w budynku, np. 150% średniego kosztu ogrzania 1m2 powierzchni użytkowej. Jest to zgodne z ideą podzielników oraz ma oddziaływanie motywujące do oszczędzania (art.45a, pkt.9 ustawy Prawo energetyczne).

     Brak korekty regulaminu, umożliwia skuteczne unikanie płacenia podwyższonych opłat przez mieszkańców, nie oszczędzających ciepła. Doprowadzenie ew. sporu do rozstrzygnięcia sądowego, przy obecnie obowiązującym regulaminie rozliczeń ciepła, zawsze spowoduje rozliczenie danego mieszkania po kosztach średnich. Oznacza to, że mieszkańcy, oszczędzający ciepło, zapłacą za mieszkańców, marnujących energię cieplną.
Zarząd Spółdzielni nie może narażać w ten sposób członków spółdzielni na ponoszenie zbędnych kosztów.

mgr inż. Krzysztof Kuna
Audytor Energetyczny
Akredytacje NAPE Nr 1518/93/06,
0723/S18/2008, 1431/N-12/2011,
Uprawnienia Nr MI/ŚE/691/2009
Biegły sądowy w zakresie audytingu
energetycznego przy Sądzie Okręgowym w Legnicy