ABC termomodernizacji ( cz.1)

ABC termomodernizacji ( cz.1)

 

Zamiast wstępu

W związku z brakiem reakcji Zarządu SML-W „Popowice” w kwestii moich wniosków (uwag) w zakresie termomodernizacji budynków, zgłoszonych na Walnym Zgromadzeniu w dniu 14.06.2014r., przedstawiam rozszerzone wyjaśnienie spraw tam zawartych. Zagadnienia poruszone we wnioskach są nader poważne i beztroskie przechodzenie obok nich do porządku dziennego nie jest działaniem na korzyść użytkowników mieszkań.
Brak prawidłowego działania w temacie termomodernizacji, a mówiąc ogólniej w tematyce gospodarki energią cieplną, powoduje zwiększone koszty ciepła ponoszone przez mieszkańców, uniemożliwia otrzymanie dotacji z budżetu Państwa na cel termomodernizacji budynków mieszkalnych, a dodatkowo naraża mieszkańców na koszty przegranych spraw sądowych spowodowanych nieprawidłowościami w rozliczaniu kosztów ciepła.
Przypomnę, że moje uwagi dotyczyły trzech zagadnień:

1) braku wykorzystania przez Spółdzielnię dotacji z budżetu centralnego w postaci premii termomodernizacyjnej (ustawa z dnia 21-11-2008r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów),
2) braku aktualnych obliczeń zapotrzebowania ciepła po przeprowadzeniu działań termomodernizacyjnych, co prowadzi do destabilizacji i błędów przy indywidualnym rozliczaniu ciepła,
3) korekty błędnych zapisów w regulaminie rozliczeń ciepła, co może doprowadzić do skutecznych odwołań użytkowników mieszkań, którzy nie są zainteresowani oszczędzaniem ciepła, z koniecznością poniesienia przez Spółdzielnię kosztów przegranych spraw sądowych włącznie.

Nieco teorii

     W latach 2014-2020 na modernizację energetyczną budynków publicznych oraz mieszkalnych, w sumie ma trafić minimum 1,5 mld euro, z czego 460 mln z tych funduszy, ma być przeznaczone na termomodernizację budynków mieszkalnych. Jest rzeczą oczywistą, że należy zabiegać o te środki. Większość spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, a także prywatnych właścicieli domów mieszkalnych, z powodzeniem korzysta 
z dobrodziejstw funduszu termomodernizacyjnego już od 1999 roku. Od tego czasu funkcjonuje ustawa termomodernizacyjna (zmieniona w 2008roku).

     Ustawa z 21 listopada 2008 roku, o wspieraniu termomodernizacji i remontów, reguluje kwestie partycypacji finansowej Państwa w realizacji przedsięwzięć, mających na celu zmniejszenie zużycia ciepła. Ustawa określa zasady finansowania ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów, części kosztów przedsięwzięć termomodernizacyjnych i remontowych (Art.1 ustawy).

     Z tytułu realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, inwestorowi przysługuje premia na spłatę części kredytu (Art.3 ustawy), jeżeli z audytu energetycznego wynika, że w wyniku przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nastąpi jedna z poniższych oszczędności:

1) zmniejszenie rocznego zapotrzebowania na energię:
a) w budynkach, w których modernizuje się wyłącznie system grzewczy – co
najmniej o 10%,
b) w budynkach, w których po 1984 r. przeprowadzono modernizację
systemu grzewczego – co najmniej o 15%,
c) w pozostałych budynkach – co najmniej o 25%
2) zmniejszenie rocznych strat energii – co najmniej o 25%
3) zmniejszenie rocznych kosztów pozyskania ciepła – co najmniej o 20%
4) zamiana źródła energii, na źródło odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Wysokość premii termomodernizacyjnej, stanowi najmniejsza z poniższych wartości (Art. 5 ustawy):

1) 20% wykorzystanej kwoty kredytu zaciągniętego na realizację 
przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2) 16% kosztów poniesionych na realizację przedsięwzięcia
termomodernizacyjnego,
3) dwukrotność przewidywanych rocznych oszczędności kosztów energii,
  ustalonych na podstawie audytu energetycznego.

Z powyższych zapisów ustawy wynika jednoznacznie, że termomodernizacja budynków powinna być wykonywana w sposób kompleksowy (docieplenie wszystkich ścian zewnętrznych, stropodachów, wymiana pozostałych okien w pomieszczeniach wspólnych, modernizacja instalacji centralnego ogrzewania, itd.). Przyczyni się to, zarówno do zwrotu części nakładów na wykonanie termomodernizacji (premia termomodernizacyjna), umożliwi też prawidłowe rozliczania kosztów ogrzewania, przy pomocy podzielników kosztów. Przyniesie też oszczędności w dalszej eksploatacji budynków . Kompleksowo wykonana termomodernizacja to oszczędność zużycia energii cieplnej, na poziomie 30-50%.

O kosztach słów kilka

     Wykonywanie pojedynczych usprawnień termomodernizacyjnych, np. tylko ocieplanie szczytów budynków, czy wymiana zaworów podpionowych, poza trybem ustawy, uniemożliwia wykorzystanie w pełni wsparcia finansowego w postaci premii termomodernizacyjnej. Premia bowiem oznacza pokrycie części wydatków na łączne, zaplanowane ulepszenia termomodernizacyjne z funduszy Banku Gospodarstwa Krajowego.

     Wysokość premii termomodernizacyjnej w zasobach Spółdzielni, powinna wynosić ok. 16% wartości inwestycji. Każde usprawnienie, wykonane poza trybem, wynikającym z ustawy, zmniejsza jej wysokość.

     Dodatkowe koszty, z którymi należy się liczyć, są niewspółmiernie niższe od korzyści, wynikających z wykonywania robót termo modernizacyjnych,
w trybie ustawy. I tak, wykonanie audytu energetycznego to koszt ok. 3000 zł. Prowizja BGK wynosi 0,6% wysokości premii termo modernizacyjnej.
Koszt preferencyjnego kredytu, zależy od negocjacji z bankiem kredytującym, a w warunkach prawnych działania Spółdzielni Mieszkaniowych, może być zdecydowanie zminimalizowany.

     Przykładowo: koszt wykonanego przedsięwzięcia, w przypadku budynku Wk-70, wybudowanego w latach 80-tych, to 336 859 zł, kredyt 270 000 zł, premia 30 334 zł, prowizja BGK – 323,38 zł. Kredyt został spłacony przez Spółdzielnię Mieszkaniową, w trzy miesiące po jego udzieleniu.

mgr inż. Krzysztof Kuna
Audytor Energetyczny
Akredytacje NAPE Nr 1518/93/06,
0723/S18/2008, 1431/N-12/2011,
Uprawnienia Nr MI/ŚE/691/2009
Biegły sądowy w zakresie audytingu
energetycznego przy Sądzie Okręgowym w Legnicy