Potrzeba bliskości

W jakim stopniu teatr może oddziaływać na postrzeganie świata przez nas, czyli jednostek żyjących w określonym systemie? Na to pytanie odpowiada – choć w części – ostatnia premiera Wrocławskiego teatru Współczesnego.

Opowiadanie „Syrena” Amandy Lee Coe – pisarki z Singapuru, mieszkającej w Nowym Jorku – dramaturgicznie opracowała Zuzanna Bojda. To absolwentka wydziału dramaturgii krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Jest także autorką dramatów: Ciało Bambina, Wyspa Kalina (Teatr Polski w Bielsku Białej), #rozczarowanie (Teatr Czwarta Scena w Katowicach) i 108 kostek cukru (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu).

Postacie z tego spektaklu, tak jak główny bohater, próbują odnaleźć swoje miejsce w społeczeństwie, które nie toleruje odmienności, inności. Zarazem dążą usilnie do bycia kochanym, akceptowanym. Przy tym przebijają się przez swoje ograniczenia, które utrudniają im zbliżenie się do innych. Daria Kopiec, reżyserka teatralna i filmowa, w tym spektaklu przedstawia widzowi opowieść o potrzebie bliskości człowieka, żyjącego w systemie społecznym. Takim, który podkreśla poczucie osamotnienia i izolacji. Jej zamysł znakomicie realizują aktorzy: Anna Kieca, Ewa Niemotko, Mariusz Bąkowski, Rafał Cieluch, Przemysław Kozłowski, Miłosz Pietruski, Jerzy Senator, Tomasz Taranta (zdj. Filip Wierzbicki). Całości dopełnia pulsująca, chwilami niepokojąca muzyka, której autorzy – Aleksandra Gronowska i Michał Litwiniec – wykonują ją na żywo.

Daria Kopiec, adresuje ten spektakl do naszego wewnętrznego świata, do naszej wrażliwości. Najlepiej nazwać to jej słowami: ”Wierzę jednak, że spotkanie z materią teatru działa na emocje widzów nie zawsze w sposób bezpośredni i z poziomu logiki, ale dotykając wrażliwych części naszej istoty”. Zatem, ile zostanie w nas po obejrzeniu tego spektaklu, zależy przede wszystkim od nas samych.

tom

Syrena. Anatomia miłości. Reżyseria Daria Kopiec, tekst i dramaturgia Zuzanna Bojda, na motywach opowiadania Syrena Amandy Lee Koe z tomu Ministerstwo moralnej paniki. Choreografia Magda Fejdasz, scenografia Matylda Kotlińska, kostiumy Pati Fitzet, światło Daria Kopiec i Jan Sławkowski, muzyka Aleksandra Gronowska i Michał Litwiniec. Wrocławski Teatr Współczesny. Premiera 10 września 2022 r.