Zaczarowany multimedialny ołówek

Do czarodziejskiego świata scenicznych bajek, także wkraczają nowe technologie. Najlepszym przykładem jest spektakl Maliny Prześlugi „Ile żab waży księżyc”, wystawiony przez Wrocławski Teatr Lalek.

Bardzo proste i przejrzysta fabuła znakomicie sprawdza się na scenie. U Króla pojawia się bardzo dociekliwy tajemniczy Chłopiec. Burzy tym samym jego poukładane i pełne obowiązków życie. Chłopca interesuje wszystko, włącznie z tytułowym pytaniem.

Sztuka ta świetnie pokazuje naszą dzisiejszą rzeczywistość, kiedy dorośli (na szczęście nie wszyscy) nie mają czasu dla dzieci. Zbywają je, a kiedy te zadają pytania, spychają je i odpowiadają wymijająco. A przecież wtedy kształtuje się świat dziecka, i jego ciekawość skłania go wciąż do zadawania pytań.

Wrocławski Teatr Lalek utrzymuje wysoki poziom, każdym kolejnym spektaklem. Bardzo dobrzy fachowcy w swoich dziedzinach, tworzą spektakle sięgające po nowe techniki teatralne. Twórcą spektaklu jest Agata Kucińska – aktorka, lalkarka, reżyserka i pedagog. Połączyła ona w swoim najnowszym spektaklu lalki z autorską techniką „malowania światłem”, stworzoną przez wrocławską grupę Cloud Theater. Jak powiedziała na konferencji prasowej „Mamy ten zaczarowany ołówek, toteż wielka radością było łączenie scen aktorskich z rysowaniem na żywo”.

PZU DOM

Do współpracy zaprosiła ona Łukasza Damrycha – wrocławskiego pianistę, aranżera, kompozytora oraz producenta muzycznego. Jego muzyka do spektaklu jest chwilami tajemnicza, chwilami radośnie ilustracyjna. Agata Kucińska zaprosiła też do realizacji spektaklu Teo Dumskiego – wrocławskiego aktora, reżysera i pedagoga, założyciela Cloud Theater, czyli teatru w chmurze. Jest on twórcą m.in. technologii, umożliwiającej rysowanie na żywo. Jest ona użyta w tym spektaklu i daje zadziwiające efekty. Ta multimedialna scenografia, tworzona na żywo przez Sebastiana Siepietowskiego, znakomicie funkcjonuje wraz z tą tradycyjną. Autorem lalek jest Rafał Budnik – rzeźbiarz i konstruktor, który od wielu lat pasjonuje się rzeźbą zmechanizowaną oraz wszelakimi animantami teatralnymi i telewizyjnymi.

Aktorzy, występujący w tym spektaklu grają oszczędnie, bez nadmiernej ekspresji, ani przerysowanych ról. Radosław Kasiukiewicz jest władczym królem, a Agata Cejba z dziecięcą ciekawością pytająca o wszystko, szybko zyskuje aplauz widowni. Nawet mniejsze role – Patrycja Łacina-Miarka jako Strażniczka i Konrad Kujawski, jako Strażnik- są dopracowane i rozbawiają młodą publiczność. Spektakl podobał się dzieciom, które śmiały się i żałowały że skończył się tak szybko. 5- letnia Emilka, którą spytaliśmy co jej się podobało, wymieniła scenę jak król gonił chłopca, jak chłopca wrzucono do dziury w drzewie oraz scenę lotu na księżyc. To jest chyba najlepsza recenzja tego spektaklu.

tom

Malina Prześluga, Ile żab waży księżyc, reżyseria, scenografia Agata Kucińska, muzyka Łukasz Damrych, konstrukcja lalek Rafał Budnik, asystentka reżyserki Katarzyna Okurowska, asystent scenografki Sebastian Siepietowski (Cloud Theater). Wrocławski Teatr Lalek. Premiera 7 marca2020 r.