Mieć babcię
Najnowsza premiera Wrocławskiego Teatru Lalek, otwierająca 5 Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci jest klasycznym spektaklem dla dzieci i dorosłych, znakomicie zrealizowanym przez tenże teatr.
Dyrektor WTL Janusz Jasiński wraz z dyrektorem artystycznym Jakubem Kroftą w towarzystwie Jacka Sutryka, dyrektora Departamentu Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego Wrocławia, dokonali 1 czerwca uroczystego otwarcia Przeglądu.
Premierą otwierającą go, była „Babcia na jabłoni”. Tutaj gospodarze pokazali klasę, która wprawiła w zdumienie premierową, a więc bardziej wybredną publiczność. Przede wszystkim wzięty został na warsztat świetny materiał literacki. Powieść Miry Lobe austriackiej pisarki, to historia małego chłopca, który nie ma babci, więc ją sobie wymyśla. Babcia – ta wymyślona – mieszka na drzewie czyli tam gdzie Antek często przesiaduje. Z babcią życie nabiera rozpędu. Możliwa jest bowiem wizyta w cyrku z jazdą na karuzeli, ujeżdżanie dzikich koni, szalona jazda samochodem, a także rejs statkiem z napadem piratów. W zakończeniu spektaklu pojawi się osoba, która zostanie babcią Antka.
Jarosław Kilian, reżyser znany widzom WTL skomponował przepiękny spektakl dla całej rodziny. Stworzył widowisko pełne muzyki, kolorów, ale też mądre swoją treścią i skłaniające nas do refleksji. Scenografia, kostiumy, lalki Weroniki Karwowskiej umiejętnie łączą realny świat z tym bajkowym. Zachwyca więc scena napadu piratów na statek, którym płynie babcia z Antkiem. Bardzo ważną rolę w spektaklu grają projekcje multimedialne, pozwalające na przenoszenie się z miejsca na miejsce. Prawdziwa uczta zwłaszcza dla uszu, czeka widzów już od pierwszych chwil, kiedy słyszą dźwięki muzyki skomponowanej przez Krzesimira Dębskiego. Piosenki wykonywane w czasie spektaklu są melodyjne, tekstami dopasowane do publiczności dużej
i małej. Słucha się ich z przyjemnością! Mało tego, muzyka jest wykonywana na żywo przez Bartka Miarkę na gitarach i Michała Bocka na perkusji. I to jak! Świetnie puentuje poszczególne sceny, dając dowód wysokich umiejętności obu muzyków.
Na uwagę i pochwałę zasługują wszyscy aktorzy, ale dwie role wysuwają się na czoło – gościnnie występująca Agata Cejba jako Antek i Jolanta Góralczyk jako babcia. Ten duet szybko zawładnie sercami widzów. Agata Cejba jest figlarnym urwisem, który dojrzewa do oczywistych prawd: trzeba pomagać zwłaszcza starszym osobom, a mieć babcię to istny skarb. Prowadzi ona tę rolę bez przesady i nie udaje dziecka tylko nim jest. Idealną decyzją obsadową, było powierzenie Jolancie Góralczyk roli babci. Jest babcią szaloną, ale ze złotym sercem, nieustraszoną i odważną. Wymienić należy całą obsadę: Kamila Chruściel, Marek Koziarczyk, Konrad Kujawski, Aleksandra Mazoń, Edyta Skarżyńska i Marek Tatko. W scenie jedzenia rodzinnego obiadu są po prostu niezrównani!
Ten piękny, wzruszający w swojej wymowie spektakl uczy, ale nie nachalnie. Uświadamia nam wszystkim – dużym i małym – że dobrze mieć babcię, a szerzej – pomagać innym to wspaniała rzecz. Pomocy, przyjaźni i wzajemnego szacunku nic nie jest w stanie zastąpić. Tym spektaklem Wrocławski Teatr Lalek potwierdza, że jest w coraz lepszej formie.
tom
Babcia na jabłoni, na motywach książki Miry Lobe. Tłumaczenie Maria Kurecka, adaptacja Wojciech Zimiński. Reżyseria Jarosław Kilian, scenografia, kostiumy, lalki Weronika Karwowska, projekcje Zoom Media, muzyka Krzesimir Dębski, muzyka na żywo Bartek Miarka (gitary), Michał Bocek (perkusja). Wrocławski Teatr Lalek. Premiera 1 czerwca 2018 r.