Historia idealnej miłości

Historia idealnej miłości

Najnowszą premierą w tym sezonie Opery Wrocławskiej jest „Fidelio” Ludwiga van Beethovena.

     Realizację tego spektaklu przedstawił na konferencji prasowej (zdjęcie poniżej), dyrektor Opery Wrocławskiej, Marcin Nałęcz-Niesiołowski. Jak stwierdził ten utwór jest dużym wyzwaniem dla zespołu, ale wartym wysiłku. Powstaje on także z myślą o turystach z niemieckiego obszaru językowego, którzy chętnie odwiedzają naszą Operę.

     „Fidelio” powstał we współpracy z Operą Narodową w Lublanie. Tam miała swoja premierę w maju br. Reżyserem spektaklu jest dyrektor artystyczny Opery Narodowej w Lublanie, kryjący się pod pseudonimem Rocc. Reżyser przywołał też fragmenty biografii Beethovena, zwłaszcza jego listy do tzw. Nieśmiertelnej Ukochanej, pisane podczas pobytu kompozytora w uzdrowisku w Cieplicach.

     Poszukiwanie idealnej miłości a zarazem miłość zwyciężająca wszystko, jest głównym motywem tej opery. Jest też w niej sprzeciw wobec tyranii, zatem zręczne połączenie tych wątków sprawia, że widz śledzi z zapartym tchem, jaki będzie finał. Akcja rozgrywa się pod koniec XVIII wieku w hiszpańskim więzieniu dla więźniów politycznych niedaleko Sewilli. Leonora przebrała się za mężczyznę, by odnaleźć i uwolnić swego męża Florestana, bojownika o wolność. Sądzi ona, że wbrew prawu został on uwięziony w tym właśnie więzieniu przez swego przeciwnika politycznego – Don Pizarra. Pomyślny finał opery to zarazem pochwała wolności i miłości.

     W premierowych spektaklach zobaczymy i usłyszymy solistów Opery Wrocławskiej oraz gościnnie występujących artystów: Leonora – Eliza Kruszczyńska, Anna Lichorowicz, Sandra Trattnigg, Fidelio – Karolina Micuła, Zoia Rolinska, Florestan – Wojciech Parchem, Peter Wedd, Igor Stroin, Pizarro – Jacek Jaskuła, Tomasz Rudnicki, Rocco – Mateusz Drozda, Maciej Krzysztyniak , Saša Čano, Marzelina – Maria Rozynek-Banaszak, Hanna Sosnowska, Jacquino – Jędrzej Tomczyk, Aleksander Zuchowicz, Minister – Marcin Grzywaczewski, Jakub Michalski. Przypomnijmy też nazwiska realizatorów spektaklu. Kostiumy opracowała Belinda Radulović, a projekcje multimedialne Piotr Maruszak. Reżyserię świateł przygotował Jasmin Šehić, choreografię Gregor Luštek, zaś Dramaturgiem jest Tatjana Ažman.

     Widzowie będą mogli ocenić to międzynarodowe przedsięwzięcie, które realizuje Opera Wrocławska. Świadczy to o jej – coraz wyższej – pozycji w świecie teatru operowego.

tom