Sezon rozpoczęty
Wrocławskie teatry przedstawiają swoje zamierzenia na nowy sezon. Pierwsze zrobiły to Wrocławski Teatr Współczesny i Opera Wrocławska.
Sezon praparemier
Najnowszy sezon 2017/2018 we Wrocławskim Teatrze Współczesnym będzie stał pod znakiem prapremier i …remontu. Dyrektor Ryszard Nowak, przedstawił 19 września na konferencji prasowej zamierzenia tej sceny. Szymon Bogacz napisał na zamówienie WTW sztukę „Szaberplac, moja miłość”. (poniżej zdjęcie z próby).
Wyreżyseruje go Tanja Miletić Oručević. Jest on inspirowany powojenną historią Wrocławia, ale również osobistymi doświadczeniami Tanji Miletić, która przeżyła wojnę w Mostarze. Autor tekstu połączył fragmenty historii Wrocławia i Mostaru, skazując na zakorzeniony w każdym człowieku instynkt szabru. Prapremiera: 29 września 2017, Scena na Strychu. Weronika Szczawińska i Piotr Wawer przygotują w WTW autorski scenariusz na podstawie powieści Eleny Ferrante „Genialna przyjaciółka”. Jej powieści to literacki fenomen ostatnich lat. Autorka jest określana jako specjalistka od tożsamości. Prapremiera polska: 17 lutego 2018, Scena na Strychu
Dwa kolejne tytuły – „Pidżamowcy” Mariusza Sieniewicza i „Pani Furia” Grażyny Plebanek – to teksty nagrodzone wystawieniem na scenie WTW w ramach II Konkursu Dramaturgicznego STREFY KONTAKTU. I tak „Pidżamowcy” w reżyserii Marcina Libera, poruszają problem „życia bez bólu”, rzeczywistości w której bez znieczulenia nie umiemy funkcjonować. Prapremiera 3 grudnia 2017na Dużej Scenie. Natomiast „Pani Furia” to historia trudnej relacji córki z ojcem, ale też o próbie zakorzenienia się imigrantów z Kinszasy w Belgii. Tekst ten pokazuje odwieczny dylemat swój-obcy.
W połowie maja 2018 r. rozpocznie się we WTW termomodernizacja budynku przy ul. Rzeźniczej 12. W jej ramach zostanie on ocieplony i otrzyma baterie fotowoltaiczne na dachu. To pozwoli na zaoszczędzenie około 60 procent energii zużywanej dotąd przez teatr. Z funduszy europejskich teatr otrzymał kwotę dofinansowania: 5 561 254 zł. Koszt całkowity inwestycji to 13 529 700 zł.
Pracowity sezon
Opera Wrocławska zainaugurowała nowy sezon artystyczny mocnym akcentem. Widzowie mogli obejrzeć „Borysa Godunowa” w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. Gościnnie wystąpił Mikhail Kazakov, światowej sławy solista Teatru Bolszoj w Moskwie. Warto dodać, że zespół Opery Wrocławskiej zrealizował ten dramat jako superprodukcję na scenie Hali Stulecia w roku 2007. Wcześniej jednak na konferencji prasowej 19 września dyrektor Marcin Nałęcz-Niesiołowski, przedstawił plany na nowy sezon artystyczny ( zdjęcie poniżej). Z dziennikarzami spotkali się także: Jacek Tyski – choreograf rezydent, Magdalena Ciechowicz – kierownik baletu, Mikhail Kazakov – solista Teatru Bolszoj i Ewa Filipp – wicedyrektor Opery.
Trzeba przyznać, że plany na nowy sezon są zaiste imponujące. Wyliczmy je więc : w październiku – „Fidelio” Ludwiga van Beethovena; w listopadzie – „Krakowiacy i Górale” Wojciecha Bogusławskiego. Pod koniec listopada – w ramach Festiwalu Opery Współczesnej – premiery „Immanuela Kanta” Leszka Możdżera oraz baletu „Eufolia/Ambula”, w grudniu – „Orfeusz i Eurydyka” Willibalda Glucka oraz „Kandyd” Leonarda Bernsteina. W marcu 2018 roku zobaczymy balet „Romeo i Julia” Sergiusza Prokofiewa, operę Vincenzo Belliniego „I Capuleti e i Montecchi” oraz „Via Crucis” Pawła Łukaszewskiego. Na kwiecień 2018 planowana jest bajka dla dzieci „Mały Książę” Rachel Portman, w maju balet Wieczór polski: Chopin (Koncert fortepianowy f-moll)/Karłowicz („Odwieczne pieśni”)/Penderecki („Te Deum”) oraz „Zakaz miłości/Das Liebesverbot” Richarda Wagnera. Wreszcie w czerwcu, na koniec sezonu obejrzymy superwidowisko „Nabucco” Giuseppe Verdiego. To będzie rzeczywiście bardzo pracowity, ale też owocny artystycznie sezon.
tom